غیبت سربازی

فرد مشمولی که بعد از طی شدن مدت زمان قانونی، وضعیت نظام وظیفه خود را تعیین تکلیف نکرده باشد وارد بازه ای می شود که اصطلاحا به آن غیبت از خدمت سربازی می گویند. این بازه زمانی از سن 18سالگی آغاز می شود.

نحوه محاسبه غیبت سربازی

در صورتی که مشمولان در دوره صلح تا 3 ماه و در دوره جنگ تا 15 روز از خدمت سربازی غیبت کنند، 3 ماه اضافه خدمت برای آنها محاسبه شده و اگر این مدت در دوره صلح به بیش از 3 ماه و در دوره جنگ به بیش از 15 روز تجاوز کند، اضافه خدمت تنبیهی به 6 ماه افزایش پیدا می کند.

مشمولان غایب از چه تسهیلاتی محروم می شوند؟

  • دریافت وام و هرگونه تسهیلات مرتبط با مسکن، کسب و کار، صنعتی، کشاورزی و … از بانک ها و سایر وزارت خانه های دولتی
  • عدم امکان کاندیداتوری برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و سایر ارگان های دولتی
  • عدم صدور پروانه کسب و سایر موارد مرتبط با کسب و کار و اشتغال در سازمان ها وتعاونی های مختلف
  • عدم امکان استخدام به صورت رسمی، پیمانی و روزمزد در ادارات و سازمان های دولتی

آیا با مشمولان غایب برخورد قضایی می شود؟

طبق ماده 58 قانون رفتار با مشمولان غایب، وظیفه شناسایی و اعمال قانون به سربازان غایب بر عهده نیروی انتظامی است. نیروی انتظامی وظیفه شناسایی، تعقیب و دستگیری مشمولان غایب را بر عهده دارد و طبق قانون بانک ها و سایر سازمان های دولتی باید حداکثر همکاری برای شناسایی مشمولان غایب را در دستور کار خود قرار دهند.

نحوه بخشش مشمولان غایب

برابر تبصره 1 ماده 58 قانون «مشمولان غایبی که به خدمت اعزام می‌شوند در صورتی که در حین خدمت، حسن اخلاق و رفتار و جدیت در انجام وظیفه از خود نشان دهند، یا در عملیات جنگی ابراز شجاعت و فداکاری کنند به طوری که مراتب مورد گواهی فرماندهان و رؤسای ذیربط باشد، برابر ضوابطی که از سوی ستاد کل ابلاغ می‌شود با تصویب مقامات سرلشکری و یا هم تراز در سازمان مربوط از انجام اضافه خدمت، یا بخشی از آن معاف خواهند شد.»

About the Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

You may also like these